torsdag 18 juni 2009

Midsommartider...

Midsommar, vilket vackert ord!
Här innanför dessa vackra fönster är min favoritplats att sitta med datorn. Nämligen vid matbordet med utsikt över vattnet.Balkonglådan är gammal och från Sydkrafts tid, vilka var de som uppförde huset i början av 1900-talet. Eftersom lådan är både bred och lång så går det i en massa plantor. Den är väldigt nyplanterad och har därför inte riktigt hunnit växa till sig, men jag har planterat verbena, tvillingsporre, blomstertobak, hängpelargonier mm. I år har jag hållit mig till olika rosa toner och vitt, men jag är en sån som gärna vill prova olika kombinationer, vill absolut inte köra på samma år från år...Fast vad skrev jag nu...jag kör ju med fuchsior på stam varje år, en på var sida om ingången...*det fick jag snabbt äta upp...*! Just fuchsior blir helt magnifika under sommarens gång i detta läge som är förmiddagssol och sedan skugga. Sätt en fuchsia i full sol och den blir inte vad du förväntat dig när du köpte den. Rätt växt på rätt plats är jätteviktigt!
Under min balkonglåda gillar jag att ha växter med gröna lugna blad, så det inte blir för rörigt och plottrigt.
Idag har jag bundit midsommarkransar för nästan hela slanten. Och ni vet väl hur det var med skomakarns barn...
Så hur är det med floristens barn och midsommarkransar....?
Ja, vi får väl se om jag orkar två till...
En riktigt härlig midsommar till er alla!
Kram Mariette!

31 kommentarer:

Casa Loda sa...

Va fint du bor! Och vilka fönster, speciellt det vid dörren var ju annorlunda! Ha nu en riktigt skön midsommarhelg!
Annika

mig & alice sa...

Men herrejisses vilket hus ni har!!!
Jag tror inte att jag har lyckats se det innan.

Jag blir mer och mer kär i tegelhus, men de måste vara speciella sådana.
Och ert var heeeelt magnifikt, vilket ljus ni mäste ha inne!

Det var mig du såg i den blå klänningen på min dotters examen :-).
Vet du, vår kommun började ju att ha examen på kvällen, dagen innan "den riktiga" för några år sedan. Det var för att det var så många som blev dubbelbokade.

De insåg att det skulle bli svårt för föräldrar att hinna vara med både på de större barnens student samtidigt som de skulle gå på skolavslutning för de mindre syskonen samma dag.

Jag är jätteglad över det, för då kan såna som du och jag (som jobbar i butik) få gå på våra barns skolavslutningar.

Kanske något att lämna in som medborgarförslag i din kommun ? :-)

Önskar dig den bästa av midsomrar min vän.
Kraam
Melinda

kajsa sa...

himla fint!

Viola sa...

Önskar er oxå en riktig skön midsommar...blir precis sjuk över alla era vackra fönster...suck...kramar

Inspiration i vitt sa...

Men ojoj vilket underbart hus du bor i och så mysigt du gjort runtomkrin med alla fina blommor, jag tror jag svimmar.
Jag håller med dig, jag har aldrig samma växter i krukor och lådor men jag håller mig helst till en färg, gissa vilken?? Hihi.
Ha en underbar midsommar och kram på dig/Ingela.

Unknown sa...

Hej!

Åhhh jag skulle vilja åka till Knäred och njuta i din butik...Den ser underbar ut.

Ha en fin midsommar, kram Pia

Jenny sa...

Hej Mariette!
Åh vilket underbart hus ni har!!

Ha en jättemysig midsommar med familjen,

Kraamis Jenny

Jeanette Hornbeck sa...

Godkväll! supersnyggt! jag satt precis och funderade på detsamma, mina barn brukar få en snabbvariant av murgröneranka med några blommor rankade på en buljongtråd. vi får se imorgon om de får riktiga kransar.
Har du öppet i helgen?
Lycka till emd försäljningen imorgon!
Kram Jea

Mia sa...

Men wow, vilket hus. Bara sååå fint! :)

Ha en glad midsommar!
Kram Mia

Solstrimmor & Stjärnstrålar sa...

Underbart vackert hu s och allt fint runtomkring!
Önskar dig en trevlig midsommar och hoppas på lite värme också!
Kram vännen!
nina

~~♥ Mamma Millan ♥~~ sa...

WooooW!!!
Underbart vackert hus!!!!!

~~♥ TREVLIG MIDSOMMAR♥~~
& massor av kramar
önskar
~~♥Mamma Millan♥~~
~~~¨♥♥♥¨~~~

Karin sa...

Vilket underbart hus ni bor i! Känns lite osvenskt nästan, men väldigt vackert med tegel och gröna och vita detaljer. :)

Kan tänka mig att du blir rätt trött av och framför allt på att binda kransar nu. Det tar ju ganska mycket kraft och tid att binda än enda! Men visst är det något visst med kransarna till midsommar.

Snyggt planteringslåda och fin plantering däri. Härligt med fuschior, vi har mycket liten del av tomten som inte ligger i full sol men mina får stå lite gömda bakom annat i österläge.

Ha nu en riktigt skön midsommar (med eller utan kransar) och trevlig sommar! Kram Karin

~~~Lydias Gröna Fingrar~~~ sa...

Ni verkar verkligen bo vackert, vackra fönster och balkkonglåda.
Ni önskas en riktigt härlig och mysig midsommarafton i goda vänners lag,
kram Lydia

STENLYCKA sa...

Åh vilket underbart vackert hus ni bor i.
Här hos Stenlycka har lugnet lagt sig efter en stressig vecka och särskilt igår då man skulle handla midsommarmaten och det hade alla andra kommit på också.
Så det var vi alla i samma mataffär, på samma bilparkering och vi skulle ha ungefär samma saker, så det var kö vid sill, dill, potatis, jordgubbar och på systemet.
Men nu har jag bara tagit det lugnt. Solen skiner och i kväll skall vi till goda vänner och bara ha roligt.
Önskar dig och din familj en underbart härlig midsommar och jag hoppas solen lyser även hos er.
Många Kramar

Fröken Fräken sa...

Undras om mataffären här har öppet idag? Jag känner ju nu att jag bara måste åka och handla lite blomjord och få ordning på balkongen med blommorna, när jag ser dina härliga planteringar . Har en slingrande Blomma för dagen som ska få en spalje att klättra upp på!

Ja, just nu är det ju ljust ute dygnet runt, så det är ingen idé att ha framme ljus, man tänder dem aldrig. Så trälådan får nog annan användning. Kanske det kan bli stenar?

Ha en fin midsommar du med!

LantlivsAnette sa...

Åhhh så vackert, vilket underbart hus ni har !!!
Nu vill jag önska dig en riktigt fin Midsommar !!!
Kraam Anette

StrandviksVillan sa...

Vilket fiiint hus! Jättecharmigt!

"Less is more" heter det ju. Väldigt vackert har du gjort runt huset.

Ha en härlig midsommar!
Kraaaam!

alegni sa...

herremintid, vilket underbart hus! jag skulle aldrig vilja åka hemifrån om jag bodde där!
önskar er en riktigt skön midsommar!
kram
ingela

SussiLibySweden sa...

Glad midsommar...vilket fint hus ni bor i. Du skriver så bra och helt underbara blommor och stämningsfulla bilder.

Kramar från oss

Anonym sa...

Herregud vad fint huset är - det är som en dröm! Själv är jag mitt i midsommarfirandet med vänner och smet bara iväg en kort stund för att vila mig lite ;)

Önskar en riktigt skön kväll!!

Kram Jenny
Lilla huset på prärien

Frida sa...

Vilket fint hus ni har! Jag läste reportaget om dig i tidningen det var ju jättebra.
Hoppas du får en trevlig midsommar!
Kram Frida

Susanne sa...

Vackert och väldigt annorlunda hus..Ser enormt ut..lite Engelsk stil nästan..Jag önskar dig en fortsatt trevlig helg..Susanne i Fare

Söta Prickar sa...

Neeej, nu lägger jag ner bloggandet...men herregud vilket hus ni har!!!!!!! helt galet vackert...vilken drömm!!!!!!
Suck också!
Kram Lotta

hemtrevnad marie sa...

Å, så vacker ni har det!!
vilket fantastiskt hus , med så fina fönster!!
Och blomlådan är verkligen fin, jag hade mörkgröna blomlådor (i trä med konsoller) under burspråket vid vårt gamla hus...guben har lovat att göra nya hit, vi får väl se vilket år det blir, haha!
kram på dig!

Lallis - liv och leverne sa...

Helt underbart hus:)
kram Lallis

Vit som snö sa...

Alltså, er entre' är helt underbart vacker! Valvet av små fönster, burspråket... vilket hus ni har! O ljuvliga blommor!
Jaa, jag plockade verkligen massor av smörblommor o det var så vackert i tjejernas hår!
Ha det gott! Kram Cilla

Skomakartummen sa...

Vilket härligt hus. Kram sari

In my house sa...

Herregud alltså vilket hus ni har... helt makalöst!!!! Såååå kul att ha ett annorlunda hus.... Hoppas helgen ha varit bra,,,,, Skål =)

Kram j

LOPPISLIV sa...

Himmel ett sånt vackert hus ni har. Underbart tegel och vilka fönster. Och vad snyggt med de gröna detaljerna till, dörren och de vackra blomsterlådorna. Ser ut som en engelsk lantlig dröm. Ha en fin dag. Kram Paula

Anonym sa...

Vilket fint hus ni har:)
Snyggt med de gröna detaljerna till huset och fina blommor :))
Fortsatt trevlig helg!
Besök gärna min nätbutik:
www.casabella.dinstudio.se
/Lena

Camilla på Trädgårdsliv & Design sa...

Vilket underbart hus! Så mysigt!