onsdag 24 juni 2009

Sommarfavorit i köket


Man har ju sina favoriter i köket. Ni vet såna där säkra kort som man kör med år efter år när man inte orkar leta nya recept, eller köra till affären för att fixa det där som behövs för att kunna baka! Ingredienser till den här kakan finns alltid hemma,röda vinbär i frysen, mannagryn i skåpet... och det är mannagrynen som är hemligheten...
Det gör att den smakar lite lyxigt som av mandelmassa!
Här är receptet;
150 gr margarin el smör, 2 dl strösocker, 1 ägg, 2.5 dl vetemjöl, 1 dl mannagryn, 2-3 dl bär
Rör socker och smör till en smidig massa. Tillsätt ägg, mjöl och mannagrynet sist.
Tryck ner degen i en smord form med löstagbara kanter. Tryck sedan i bären (otinade om de är frysta), så tätt som möjligt i degytan. Grädda ca 25-30 min i 200-225 grader. (Den ska inte se så färdig ut när man tar ut den!)
Servera med vaniljsås!
Mums!
I affären målar jag möbler för fullt! Den här kökssoffan försvann häromdagen, men jag tyckte den var så fin så den får vara med på lite bilder... Härligt fräsch blev den i ett tyg med vit botten och smala röda ränder.
Igår kom ett nytt lass med möbler hem och det som jag målar tar sin lilla tid. Många varv med penseln blir det! Och roligt är det att folk också köper det jag målat i läckra turkos! Så sysselsättning är det ingen brist på!

Golvet i hallen, där jag rev bort den fula plastmattan, är klart nu (om jag inte ska stryka med den vita färgen en tredje gång...) och det blev sååå fint! Nästa bilder som dyker upp blir från hallen och en nöjd målare!

Kram! ♥

21 kommentarer:

Jenny sa...

Hej söta du!
Den där kakan ser supersmarrig ut, läste igenom receptet och tror till o med att en nybörjare som mig kan klara av den:)

Vad fin din soffa blev!
Ska bli jättekul att få se ditt färdigmålade golv oxå!

Ha en skön kväll,
Kram Jenny

STENLYCKA sa...

Åh vad den kakan såg god ut. Måste pröva, tror jag har vinbär i frysen, kanske går med andra bär?
Soffan ser jätte fin ut.
Och vad spännande det skall bli att se hallgolvet.
Kram

Vit som snö sa...

Är det redan klart!? Du måste ha jobbat stenhårt med golvet. Det ska bli så kul att se resultatet som jag looovar blev superfint!
Vilket härligt jobb du måste ha även om jag förstår att du får jobba hårt. Att ge gamla trötta möbler nytt liv och se hur en ny ägare förälskar sej. Soffan var jättesöt!
O kakan skriver jag upp, jag har inget bra recept med just vinbär så det blir perfekt att prova sen!
Ha det gott!
Kram Cilla

lolla sa...

hejsan
den kakan verkade riktigt god och jag har inget riktigt bra recept där man använder vinbär så..tack så mycket ska absolut prova den.
soffan blev jättefin med det randiga tyget
kram lolla

Jessica sa...

Hejsan oj vad den kakan såg god ut, man nästan dräglar. Å soffan var kanon fin kul att folk gillar det du gör men av det man sett i din blogg kan man förstå varför. Du har ögat för sånt. Ha en underbar dag imorgon kram jessica

sand mellan tårna sa...

Här har jag aldrig varit förr.... vilka härliga bilder, supersnyggt det där tegelhuset.... riktigt snyggt verkligen!

var inne hos.... rosenskära? och såg i ögonvrån något om hur man gör ♥ så om du ej fått svar, så kommer koden här

& # 9 8 2 9 ;

men du ska ej ha mellanslag, fast det måste ju jag skriva annars blir det ju bara ett ♥

Hit kommer jag tillbaka! Kram L

Viola sa...

Vinbärskakan och soffan är ju gjorda för varandra, vilken läcker soffa ! Ser fram emot nästa inlägg...du vet vad du gör nu förstår jag...kram

Fröken Fräken sa...

Här i Sthlm har vi lite dåligt med bakmöjligheter, men jag får ta receptet med mig hem. :-)
Härliga möbler, att du klarar av att sälja dem.. problemet om jag skulle ha en affär vore att jag skulle bara vilja sälja sådant jag själv tycker är fint, och så skulle jag då säkert inte kunna skilja mig från sakerna när det väl kom kunder...

rosenskära sa...

Hallå där frun, har du fler timmar på dygnet än vi andra eller?! När hinner du måla, på natten eller? Du kanske är en "såndär" som bara behöver fyra timmars sömn!

Fantastiskt fin blev sommaren, det tyget ligger hemma hos mig och väntar också!

Kramar
Lena

Stjärnor & Champagne sa...

Vad du är duktig...Läckert med turkost, mmmm. Den pajen ser smarrig ut måste testa den. Ha det gott.
Kram till dig/ A

Marie sa...

Jag älskar röda vinbär så jag ska absolut testa att göra din kaka! Den ser supergod ut!

Vad fin soffan ser ut och vad spännande med hallgolvet!!!!

Sen måste jag bara kommentera förra inlägget också. VILKET HELT UNDERBART HUS NI HAR, HEEEEEEELT LJUVLIGT!!!!!!!!

Ha en bra torsdag Mariette!
Kram Marie

Viola sa...

Du...svårt att säga...beror på utförande och skick...vet inte exakt vilket motiv denna har...men oftast ligger ju hela vackra märkesterriner omkring 500...sedan spelar ju även storleken roll..även i denna värld...

:-D..hoppas du blev något klokare...

Hannis sa...

Kanske vore något för mig som älskar mandelmassa!
Ser underbart gott ut!

Vilken fart du har!!
Jag suger åt mig lite energi=))

Kram Hannis

alegni sa...

vad intressant med mannagryn i pajbotten. det måste absolut testas!
fin soffa också!
kram
ingela

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Det ser gott ut. Och enkelt, såna recept gillar jag. Det med mannagryn var något nytt, det här ska jag prova. Jättefin soffa också.
Kram till dig
AnnaMaria

Jeanette Hornbeck sa...

Ljuvligt!
Lova att du vilar på semestern och inte bara målar!
Kram Jea

Solstrimmor & Stjärnstrålar sa...

Åh, den kakan ser underbart god ut! Måste jag nog testa!
Så fin soffan blev och vad roligt att försäljningen går bra!
Njut i värmen!
kram vännen
nina

Solstrimmor & Stjärnstrålar sa...

...och du, idag har vi köpt en Klätterhortensia :D
Kram
nina

Lilla huset på prärien sa...

Så otroligt smaskigt!! Jag "coppar" receptet på stört och lägger fram det på matbordet... kanske nappar mannen och sätter igång o bakar lite *ler*

Nu är snart helgen här igen!

Kram Jenny

Lallis - liv och leverne sa...

Åh, tack för receptet. Ser verkligen supersmarrigt ut!
Kram Lallis

Hem och Lycka sa...

Mums vad gott.. Vad fint det var med det röda!

kram Mia