tisdag 15 juni 2010

Det är lycka att ha en trädgård!

I vår trädgård är det långt ifrån perfekt!
 Där hinner jag aldrig ikapp ogräset, växternas framfart går fortare än mina ambitioner att hålla efter och barnens leksaker ligger utspridda mer än önskvärt. Men dygnet har ju bara sina timmar och inte behöver det vara perfekt för att man ska kunna ha det rätt så mysigt ändå?!
Man måste ju faktiskt försöka se till allt man hunnit åstadkomma ändå och inte bara det som inte gjorts!


Sittplatser där jag ofta sitter och njuter...
*ehh nej, kanske inte*...
 Men sittplatser vill man ju ändå ha, ifall man skulle få till lust att sitta ner vill säga!


Det är en skön känsla att kunna plocka av sin egenodlade sallad, rädisor, morötter, bönor... Lite ogräs här och där får man bjuda på (dock inte i salladen!).


I år är jag vädligt förtjust i röd/brunbladiga växter.
Här nedan Chokladblomma...,passar fint i den rostiga gjutjärnsurnan.


Som en liten vägg för att avskilja grönsakslandet från gräset ville jag ha House Doctors snygga "pilväggar". Men det blev en enklel och billigare lösning en kväll när jag inte kunde vänta längre på att få den där gränsen dragen (!)... dvs lite böjda pinnar i marken.
Det får duga!


Balkonglåda "english style", en klar favorit här hemma!


Igår kväll dök det upp så mycket knott att det var omöjligt att vara ute! Det är verkligen en av denna årstidens gissel för sköna långa sommarkvällar utomhus! Det blev till att titta på lite mer "prinsessTV" istället!
Ska ni se på bröllopet?
Jag kommer att sitta bänkad!

Trädgårdshälsningar!

13 kommentarer:

Signe 1 sa...

Klart man måste se prinsessbröllopet!!:-)

Ja lyx med en egen trädgård, hihi, snart så;-)!!

En liten 7:a är precis avklarad, underbart skönt!! Men nej, man kan inte springa varje dag, man behöver verkligen vilodagar ibland, puh!:-)

Må bäst!

Kraam Sofia

Marie sa...

Visst är det lycka att ha en egen trädgård! Så avkopplande och rofyllt, och vem har det perfekt, inte jag iallafall, hihi. Kommer aldrig vinna kriget mot kirskålen t.ex, men jag bryr mig inte så mycket. Ljuvliga bilder från din trädgård, älskar dina vackra balkonglådor.

Ska absolut titta på bröllopet, det kan man ju inte missa!!!!

Kram Kram
Marie

Livet på Vestergård sa...

Så vackert du har det i din trädgård! En trädgård är mysigare om den inte är helt perfekt ;0) Så oroa dig inte över ogräset.
Ha det gott! Kram Kicki

VITA NYANSER sa...

SÅ fint ni har det i trädgården! Jag kan äntligen blogga igen, kraften och energin är här och det är sommarlov, så skööönt.

Ha det bra!
Kram L-L

Rosenvit sa...

Visst är det en lycka med trädgård oavsett om det är ogräs lite överallt eller inte.
Njutplatsen i livet.
Bröllopet? Njae kanske ett litet getöga bara för att få se brudbuketten och känningen.

Kram
Anna

Rosor och Spetsar sa...

Jag tycker också man ska ha många sittplatser i en trädgård, för att kunna sitta ner o njuta om bara en liten liten stund. Chokladblomman är ljuvlig o de engelska balkonglådorna gillar jag skarpt.
Ska försöka se bröllopet om vi hinner hem, sonen spelar fobollscup
Kram
Annelie

Hulda sa...

Ja, en hage er deilig å eie. :) Så flotte grupper du har med hagemøbler. Virkelig stilig. :) Dere svensker gleder dere vel til bryllup nå. Det skal direktesendes her i Norge også.

Veldig inspirerende og fint på bloggen din. Koselig at du likte bordet mitt. :) :)

LantlivsAnette sa...

Åhh, jag håller med dig, att ha en trädgård är underbart..att få se när det växer, planter och dona..
Såå fint du har det..och dina blomlådor i grönt, de gillar jag verkligen !!
Ha det gott vännen
Kraaam Anette

fröken knopp sa...

Så sant allt du skriver Mariette!! O SÅ UNDERBARA BILDER IFRÅN DIN TRÄDGÅRD!! :)

Själv ska jag minsan på Möhippa när bröllopet stundar..hm..kanske hinner spana in brudbuketten i alla falll, det viktigaste..:)

Varmaste kramarna Elin

STENLYCKA sa...

Visst är det underbart med en trädgård och att få sitta på kvällarna när man kommer hem från jobbet och njuta och höra fåglarna sjunga och se allt växa även ogräset....
Så klart kommer jag sitta bänkad och titta på bröllopet. Igår hade vi här en försmak av vad som komma skall på lördag. Då övade 18 Jasplan över oss i formation. Så det var en ganska bullrig eftermiddag i trädgården men vi är ju vana som bor granne med en flygflottilj.
Kramar från Raina till dig goa Mariette!

Unknown sa...

Tack för dina snälla ord, blir så glad....
Din trädgård ser helt underbart mysig ut! Känner igen mig med det där med sittplatser i trädgården, hihi inte blir det ofta man slår ner rumpa inte, synd egentligen. På semestern då....Vi har också hemskt mycket knott hemma hos oss men det blir bättre när vädret blir bättre.
Kram Anna

Åsa sa...

Så fint du gjort. Och så klar man vill ha många sittplatser, fast man sitter aldrig där. Men känslan att man kan och så är det fint.

Bröllopet ska titta på.

Kram Åsa

marita blücher sa...

Hej Mariette,
Tusen tack för din rara hälsning hos mig. Jag har också försökt inta en mer avslappnad inställning till ogräset, sommaren är ju så kort, och man vill gärna hinna njuta och lata sig lite också... Vackra bilder du visar från er trädgård - jag tycker den ser perfekt ut.
Ha det så gott och varma kramar/Marita