tisdag 22 november 2011

Små söta julkakor


Godmorgon Godmorgon!

Ett par recept på kakor med julens smaker kommer det här idag. Och som vanligt när det gäller mig bakar jag gärna efter Leilas recept.
Detta första är signerat henne!

Leilas Cinnamon Chocolate Chip Cookies

250 g mjukt smör
0,5 tsk salt
1 dl strösocker
1,5 dl farinsocker
1 tsk vaniljsocker
2 tsk malen kanel
1 ägg
4,5 dl siktat vetemjöl
0,5 tsk bikarbonat
150 g choklad (70% procent)

Ugn 175 grader
Vispa smör, salt, strösocker, farinsocker, vaniljsocker & kanel krämigt. Tillsätt ägget och vispa lite till. Rör ner vetemjölet med bikarbonaten och forma till en deg. Tillsätt grovhackad choklad. Forma degen till en rulle, plasta in och låt vila i kylen någon timme. Forma 12 bollar av degen och lägg på plåtar med bakplåtspapper. OBS; här gjorde inte jag sååå stora kakor som Leila. Jag fick ut lite mer än dubbelt så många av denna degen.
Grädda gyllene 12-15 min.
Gör en provkaka först om du gör annan storlek på kakorna.

Väldigt goda är de så de rekommenderas!

Ett recept som efterlystes i söndes var det på Sockerkringlorna. Så det kommer här!


Sockerkringlor
*ett recept från Lantliv*
ca 30 st

150 g rumsvarmt smör
4 msk strösocker
0,5 dl vispgrädde
1 tsk vanilsocker
0,5 krm salt
4 dl vetemjöl
Dekoration; 1 dl florsocker

Ugn 175 grader
Skär det rumsvarma smöret i bitar och vispa det krämigt tillsammans med sockret. Tillsätt grädden lite i taget och vispa så att allt blandas. Tillsätt de torra ingredienserna, lite i taget tills du får en smidig deg. Dela degen i skivor och rulla centimetertjocka längder. Skär dem i 20 cm långa bitar och rulla kringlor av dem. Grädda dem i ca 12 min mitt i ugnen. Låt svalna och sikta över florsocker.

Har ni börjat komma i adventsstämning ännu?
Jag har det sannerligen...

Ha en fin dag och njut av något gott!

9 kommentarer:

fröken knopp sa...

Mmm...Ser underbart Goda ut!!

Varma Kramar elin

Anonym sa...

Mums vad smarrigt det ser ut. Tack för recepten!

Ha en fin tisdag!

Kram Renate

Casa of Mia sa...

Mmmm så gott, de måste jag göra, tack för recept kram

Vintage House sa...

Hej
Ser så gott ut blir sugen på, kan du skicka över;)
här är stämningen på topp...
kram
sandra

Jenny sa...

Vad gott det ser ut Mariette!

Kraam Jenny

Anonym sa...

Hej TACK Mvh Lena

Vita Vardagen sa...

Åh, de där såg smaskiga ut, kanske jag att jag provar på till adventsfikat på söndag :)
Hoppas du haft en härlig tisdag! Själv har jag haft opponering idag, så kvällen tänker jag ägna åt absolut inget nödvändigt alls :)
Kram Johanna

evalevabo sa...

Tack för recepten. Ska genast göra. fin blogg du har.
Kram Eva

Anonym sa...

Tack för baktipsen och recepten. Provade Chokladvarianten och den var jättegod och många blev det.
Lycka till med julförsäljningen. Vet hur intensiv blom- och present branschen är den här tiden. Ömma fötter och trött huvud men lyckligt hjärta.