söndag 1 januari 2012

Nyårsbakelse!


På väg mot Nyårsfest...

Hej 2012!

Nytt år nya möjligheter!  (men januari som månad känns ju sådär måste jag erkänna...)
Man får försöka göra det bästa av allt!

Idag är det fullt ös på mig här hemma,-därav det sena inlägget idag, (alltså inte för att jag festade hela natten!)

Men det var sååå mysigt och trevligt på nyårskalaset igår, jätteroligt!
 Hoppas ni också hade en fin kväll!

På köksbänken hemma står dessa fina gamla glas som jag tog hem från butiken igår (vi har många gamla glas ute i Antiken), de ska jag duka med nu tänkte jag...
Mitt uppdrag till nyår var att ta med förrätten.
Det blev denna räkbakelse, som är så god med ostbågar på sidorna!
Har ni inte testat tycker jag ni ska göra det vid tillfälle.
Här under kommer receptet;

12 port

Linas berömda räkbakelse

24 skivor formfranska, 125 g majonäs, 0,5 dl vispgrädde, 3-4 msk kaviar, 2 msk hackad dill, 2 msk hackad gräslök, 2 msk hackad rödlök, 1 påse ostbågar
Garnering; räkor, löjrom eller svart kaviar, citron, dill

Ta ut en rundel ur varje brödskiva med ett litet glas. Blanda majonäs, grädde, kaviar, dill, gräslök och rödlök till en smet.
Födela hälften av smeten på hälften av rundlarna, lägg på de övriga som lock.
Bred resten av smeten ovanpå och på sidorna. Täck med plastfolie och låt stå och dra i ett dygn i kylskåp.
Ta ut ur kylen och rulla varje bakelse i de finhackade ostbågarna. garnera varje med 3-4 räkor, lite löjrom,, en tunn citronskiva och en dillvippa.
Ikväll blir det Stjärnorna på slottet.
Ha en god kväll!

Kram Mariette

15 kommentarer:

Allis sa...

Hittade hit via en annan blogg och va fann jag+ Så mycket fina bilder och intressanta inlägg!
Önskar Dig en god fortsättning och jag återvänder gärna hit igen.

Eva-Lis & Zaga

AnnaHelena sa...

Otroligt vackra glas!
Det är kul att använda gamla glas, tycker jag. Ofta är de väldigt vackra och passar så bra till finare dukningar.

Receptet verkar gott. Lite otippat och kul med ostbågar runt om! :)

Kram // AH

Åsa sa...

God fortsättning själv! Vilka underbara glas och din förrätt såg fantastiskt smaskiga ut :)
kram Åsa

Norregård sa...

Gott nytt 2012!

Du är alltid så fin Mariette:)
Kram Malin

PIAZZAN en inredningsblogg sa...

Åh det där recceptet laddar jag ner direkt till recceptmappen...ÄLSKAR ostbågar så det här låter ju himmelskt...God fortsättning ...

Kram och hej från Göteborg.
Pernila

Vintage House sa...

så fin du är :)
vackra glas är på jakt efter sådana kanske få ta en tripp;)

Tack söta för det gånga året och all inspiration du har gett nu ska det bli kul och se vad som händer hos dig 2012.....
kram
sandra

Karin A sa...

Åh vad fin du är - underbar klänning. :) Bakelserna ser mycket smarriga ut. Ska absolut testas! Gott nytt år! Kram Karin

Casa of Mia sa...

Så fin du är och vilken jättegod räkbakelse, god fortsättning kram

n o r d i n g å r d e n sa...

Vilken pingla du är Mariette!!! Och så gott med en "ostkroksförrätt"=)

Gott Nytt Inrednings & blomsterår!! Mari.

ANETTESHUS.COM sa...

Så fiiiin, min venn!!! Et riktig godt nytt 2012 ønskes deg og dine! Vi blogges:)

KLEM KLEM
ANETTE

Sussi.Sussinghurst sa...

Hvor ser det lækkert ud, det vil jeg prøve.... men hvad er "ostbågar" ? med venlig hilsen og Godt Nytår fra Sussi

Njut Av Livets Goda Ting sa...

Hej Mariette.
Du är alltid så himla fin :)
Ser ut som om ni haft en härlig nyårsafton.
Stor kram till dig och God fortsättning.
Kram
Jessica

Linda Knäred sa...

Hej!
Vill bara säga att den var så god;)

Tack själv för att ni ville komma!!!
Kram

hemma hos lilla mej sa...

God fortsättning på 2012.Vad fin du är kanon snygg.Härliga glas.Ååå vad smarrigt med räkbakelserna Tack söta du för receptet.Ha en skön kväll.Kramar Rita ♥

Maj sa...

Bakelsen ser härlig ut men jag erkänner att jag är lite skeptisk till ostbågar...tar inte den smaken över helt? Om du har tillfälle och vill kan du "titta in hos mig" så får du se när jag var "Stjärna på Slottet" på riktigt. Bjuder in även andra så klart!