söndag 28 april 2013

Kalas och ett recept!


 
Hej Hej!
 
Vilken härlig solig helg det blev.
En perfekt avslutning på april som ju annars inte riktigt blev så varm och vårig som man hoppades från början...
 
Igår var det kalas för Olivia som fyllt 12 år i veckan.
Hon hade önskat tacos, så det blev det, och vi vuxna fick grillat (premiärgrill faktiskt då jag varit ensam hemma senaste veckorna och inte direkt drar igång grillen själv..*haha*...man vill ju ha sällskap för grillning!!)
 
Bordet hade jag dukat enkelt, som vanligt, man hinner inte fixa och dona när man jobbar lördagar. Så är det bara. Man får liksom vara glad att man får till ett kalas överhuvudtaget när halva dagen går till jobb.
 
På bordet hade jag lavendel i glas/ljuslykor och nya genomskinliga glasljuslyktor med lite fint mönster i, (finns också inlagt i nätbutiken under kvällens gång).
 



 
 
Istället för tårta ville födelsedagsfröken ha kladdkaka. Därför gjorde jag en kladdkaka med olika choklad i och en nutellasemifreddo (som en glass med nutella och maräng).
 
Här har ni receptet på kladdkakan.
 
Kladdkaka med choklad
 
50 g smör
0,5 dl matolja
2 ägg
2 dl socker
1 dl farinsocker
2,5 dl vetemjöl
4 msk kakao
2 tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker
1 nypa salt
100 g blandad choklad, vit och ljus och mörk
 
Smält smöret och tillsätt matolja.
Vispa ägg. socker och farinsocker ljust och pösigt och rör sedan ner smöret.
Blanda de torra ingredienserna och vänd ner dem i smeten.
Hacka chokladen grovt och rör ner i smeten.
Fyll smeten i smord och bröad form m löstagbar kant.
Grädda mitt i ugnen ca 30-35 min på 150 grader.
Prova med sticka, den ska vara lite kladdig...
Ringla över vit choklad.
 
Smaskens!
 
 
Jag hann dåligt med att fota gästerna under kvällen men här har ni två hungriga gäster som lät sig väl smaka!
 
 
Och så en liten Nova som nyklippt och så fin!
 
 
Nu blir det lite mer trädgårdsarbete innan Mästarnas Mästare!
 
Imorgon ska jag i alla fall visa lite bilder från vårt nya uterum, som ju inte är helt klart men ganska så. Jag har köpt nya möbler och det är sååå härligt att kunna sitta där och njuta av utsikten och solen.
 
Kram!

3 kommentarer:

Gabriella sa...

Härliga bilder! Tycker din dukning ser vacker ut. Enkelt är min melodi med=)Och så fint med happy lights där nedan.

Ingun sa...

Nydelig bord. Liker;-))

AnnaHelena sa...

Ja, visst blev det en härlig helg!
Din enkla dukning är jättefin. Det ser somrigt ut med den vita duken och de blå blommorna! Och DEN kladdkakan - den verkar jättegod!

Ha det fint! Kram // AH