tisdag 4 juni 2013

Sommarbaka!

 
Småkakor ligger mig varmt om hjärtat.
Hellre det än stora maffiga bakverk för då kan man liksom bara äta en..*haha*...Och det är ju trevligt att ta mer än en smak och mer än en sort till en fika, eller hur?
 
Sen känns det så gammeldags hederligt med småkakor i denna stressade värld.
 
Idealiskt ska det också avnjutas under ett träd en sommardag sittandes på trädgårdsmöbler, med dukar och blommor på borden och små blommiga kaffekoppar till kaffet, det är grejer det!
 
Men det duger gott bara man får en fika också!
 
Hur som helst!
Dessa måste ni prova.
En ny favorit!
 
Havredrömmar med aprikoser
 
ca 20-25 st
 
125 gr smör/margarin
1,5 dl socker
1 dl hackade torkade aprikoser
3 dl havregryn
1,5 dl vetemjöl
3/4 tsk bikarbonat
 
Smör och socker rörs poröst.
Blanda de hackade aprikoserna med vetemjöl, havregryn och bikarbonat och rör ner det smör/socker blandningen.
 
Forma runda bollar och lägg på bakplåtspapper, tryck till dem lite.
 
Grädda mitt i ugnen ca 10 min i 175 grader.

 
Vi ses!

7 kommentarer:

Lantligt i smultronbacken sa...

Havredrömmar och havrekakor överhuvudtaget är gudomliga att knapra på till kaffet. Men vad roligt med lite aprikoser i med

Kram Teres

Anonym sa...

Hej!
Jag gör dem ibland med russin eller appelsinskal och rörsocker. Mums säger jag!
Hilde

Malin`s Diner sa...

Jag älskar alla kakor, stora som små. Riktigt bra för själen! ;-)

Kram kram

I mitt hjärtehem sa...

Blir till att prova! Men att bara äta en funkar inte alltid så bra :0)

Anonym sa...

Oh vad jag älskar alla dina kakrecept. Så enkla men oj vad goda.
Det har även mannen intygat!!
Trevliga helgkramar! Lena i Hörby

Tulipa sa...

Tack Lena! Kul att du gillar recepten! Fika är trevligt!
Gärna med hembakt!

Kram Mariette

Anonym sa...

Tack för ännu ett gott enkelt recept! Älskar också att fika med hembakade kakor, ofta och gärna flera sorter - finns inget mysigare. Apelsinkolakakorna leder fortfarande ligan som största favoriten härhemma!

Kramar
Ann-Britt