måndag 30 september 2013

Bullar à la Pernilla Wahlgren...


 
Så rusade denna sista september måndag förbi i rasande fart...
 
Vissa dagar vet man inte riktigt vart de tar vägen.
 
 
Igår var bara en njutardag.
Med en stor sol på himlen och alldeles vindstilla så kände jag att pricken över i den söndagen hade varit nybakta varma bullar att avnjutas med eftermiddagskaffet på uteplatsen...
 
Kanske en av årets sista söndagar för just utefika i solen...
 
Hur som helst så hittade jag ett så gott recept!
Ni måste testa dem.
 
Receptet är Pernilla Wahlgrens och kommer här nedan...
Mycket mjuka, saftiga och luftiga bullar med grymt god fyllning!
 

 
Bullar à la Pernilla Wahlgren
(från hennes bok Pernillas Praliner)
 
ca 40-50 st
 
50 g jäst
5 dl mjölk
14-16 dl vetemjöl
175 g rumsvarmt smör
1 rumsvarmt ägg
1,5 dl strösocker
1 tsk salt
2 tsk nystött kardemumma
 
Smula jästen i en bunke. Värm mjölken så att den blir fingervarm, 37 grader, och häll den över jästen. Rör tills jästen löst sig. Tillsätt det mesta av mjölet, ca 12 dl. Klicka i smöret och blanda i ägg, socker, salt och kardemumman. Arbeta degen tills den är blank och smidig. Tillsätt ev mer mjöl.
Låt jäsa under bakduk på dragfri plats i 30-40 min till dubbel storlek.
 
Sen valde jag denna fyllningen (hon hade flera goda att välja på)
 
Nötfyllning;
100 g rumsvarmt smör
2 dl farinsocker
4 tsk vaniljsocker
ca 2,5 dl finhackade nötter (sötmandel tog jag)
Blanda ihop. Men strö på nötterna direkt på degen.
 
Ta upp den färdigjästa degen på mjölat bakbord.
Knåda igenom och dela i två delar.
Kavla ut till två rektanglar.
Bred på fyllningen och strö över nötterna.
Rulla ihop och skär i bitar som du lägger i bullformar.
Låt jäsa ca 20 min.
Pensla med ägg och strö över pärlsocker.
Grädda 250 grader ca 5-10 min
 
Pernilla hade ett annat sätt att göra slutmomentet på dessa bullar men så här gjorde jag. Tyckte det var smidigast.
 
 
Ikväll slog jag personligt rekord på min joggingrunda.
Härligt att känna sig stark, inte alla dagar man gör det))!
 
Men det är helt klart bästa lyckopillren den där motionen!
 
Kram!

Inga kommentarer: