måndag 27 januari 2014

Blåbärskladdkaka


 
God morgon blåsiga vintermåndag!
 
 
Brrrr....känns som nordpolen....
Så ja, inte är man ledsen att januari gått in i sina sista dagar...
 
Längtan efter våren kryper på lite mera för var dag som går nu...
Om vi i alla fall kunde få lite sol, men även den är det extremt snålt med för tillfället.
Tror vi fick en dag förra veckan.
 
Nåväl.
Har haft en jätteskön helg i alla fall så nu är jag redo för en ny vecka.
Igår bakade jag en så himla god blåbärskladdkaka.
 
 
Här har ni receptet.
 

 
Rekommenderar att ni bakar denna dagen innan den ska ätas så den hinner sätta sig, eftersom det är en lite tjockare kladdkaka som behöver tid att stelna till lite i sin goda kladdighet.
 
Blåbärskladdkaka
 
 
200 g smör
5 dl strösocker
4 ägg
3 dl vetemjöl
8 msk kakao
3, 5 dl blåbär
ströbröd
 
Smält smöret. Rör i socker och ägg och tillsätt sedan mjöl och kakao.
Rör försiktigt ner blåbären, (funkar utmärkt med frysta).
Häll i smord och bröad form.
 
Ugn 175 grader.
Grädda 30-45 min (absolut den längre tiden med varmluftsugn!)
 
Servera med blåbär och grädde.
 
(receptet kommer från boken Sju årstider i Majas kök av Maja Söderberg)
 
Kram Kram

Uppdatering;
Förkläde och kökshandduk från GreenGate, min nätbutik

5 kommentarer:

Syster vit sa...

Älskar förklädet var kan man få tag på det ;) kakan ser delikat ut.
Kram Liselott

Perlan ❥ sa...

Slurp! Det där måste jag ju testa någon dag.. :-)

Tulipa sa...

Tack Liselott!
Förklädet finns i min nätbutik under kategori KÖK och GreenGate.

Kram Mariette

Systeryster och jag .... sa...

det såg gott ut

hittade ett recept ifrån din blogg på kolakladdkaka... himelsk god

På landet vid havet sa...

Oh, den såg god ut! Jag är ett riktigt stort fan av kladdkaka, men med blåbär i har jag aldrig testat. Tack för tipset!

Kram Mia