måndag 6 januari 2014

Kalas och kycklingpaj och annat...

 
I köket hos mamma och pappa!
 
Hej!
 
Måndag som känns som söndag, men denna dagen behövs verkligen för att komma ikapp en aning.
Förra veckan var kalasens vecka.
Både borta och hemma.
Och så massvis att göra på jobbet.
 
Igår var vi iväg från morgon till natt.
Kan inte skryta med att jag hunnit göra något med mina barn på jullovet så igår for vi iväg och shoppade för Olivias skull. Och ja, det var inte dumt för min del heller ska erkännas...haha... Vi hittade hur mycket fint som helst!
Invigde min nya spetsblus till kalaset igår.
(älskar spetsblusar!)
 
 
Jag tänkte att ni skulle få receptet på pajen min mamma bjöd på igår.
Kommer här..
.

 
Kycklingpaj
 
Pajdeg;
3 dl vetemjöl
125 g smör el margarin
2 msk kallt vatten
 
1 grillad kyckling
75 g bacontärningar
200 g färska champinjoner
5-6 soltorkade marinerade tomater
1 vitlöksklyfta (eller annan lök)
50 g riven parmesan (alt herrgårdsost)
3 ägg
2 dl creme fraiche
1,5 dl mjölk
salt och peppar
 
Ugn 200 grader
 
Finfördela smöret i mjölet till en grynig massa. Tillsätt vatten och arbeta raskt ihop till en deg, låt vila kallt ca 30 min.
Tryck sedan ut den i en pajform.
Nagga den i botten och ställ åter kallt i ca 15 min.
Skär kycklingen i mindre bitar. Ansa och skiva champinjonerna. Strimla tomaterna, skala och hacka löken.
Fräs bacon och svamp och lök i lite smör tills vätskan har kokat in. Fördela fräset och kycklingbitarna och de strimlade tomaterna i pajskalet. Strö över osten.
Vispa samman ägg, creme fraiche och mjölk , salt och peppar och häll det över fyllningen.
Grädda i nedre delen av ugnen ca 40 min eller tills pajen fått fin färg och äggstanningen stelnat.
 
(i formen på bilden har min mamma dubbel sats av fyllningen men bara enkel sats av pajdegen!)
 

 
Och här hemma är jag lite extra inne på pannacotta just nu så denna goda vaniljcheesecakepannacotta  med jordgubbssirap avnjöts också under helgdagarna...
 
Ha det fint!


3 kommentarer:

Vitt hus med svarta knutar sa...

Härligt med kalas med god mat och god efterrätt. Kul att ta en heldag tillsammans för shopping och gemenskap. Önskar dig en god fortsättning på 2014!
Kram,
Regina

Våglyckan sa...

Mumsigt ser det ut :-)! God fortsättning!
/Maria

Anonym sa...

TACK för alla härliga recept du delar av dig med!
Den pajen kan inte annat än vara god!

//Camilla