måndag 10 februari 2014

Vee Speers och den galet goda Nutella Semifreddon...

 
Älskar denna trappan! Färgerna, nya Vee Speers printsen och så förstås sitter finaste lilla tjejen där!
 
 
Godkväll!
 
Februari är födelsedagsmånaden nummer ett i vår familj och vi har fullt upp med att fira vareviga helg...haha...ja nästan så...
Sista helgen i februari har vi nog en lucka...
 
Denna veckan fyller både jag och lillebror år så idag har det varit lite födelsedagsfixande/shoppande för detta.
 
Igår firade vi min ene bror.
Det är lite lustigt för vi har så lika smak. Både brorsan OCH hans sambo och jag.
 
Inte obekant att vi önskar oss, ovetande om vad den andre önskat, samma saker.
Eller, så hinner den ena precis före den andra med att skaffa något och så blir det "Ja det där tänkte jag också köpa".
 
Så ja, mycket är likt fast var och en gör det på sitt eget sätt.
 

 
Vee Speers underbara porträtt av barn älskar jag...
Både fina och vissa lite otäcka på en och samma gång.
 
 
Nova
 
 
Killarna i Noels rum
 

 Marockansk brickbord Tulipa.
Bilden nedan;
Marockanska lyktor Tulipa.
 
Jag sade ju att de hade god smak...haha..))
 
 
Bild nedan; 
Iris Lights i färg Rosehip,
Tulipa!
 
Och tapeten från PIP, Intrade, där har vi samma också...(!!)
Vår är dock silverblå i botten...
 





 
Och så då fikan...
Denna borde komma med en varningstext!
 
Jag har gjort den och den är så lätt men så galet god så har ni aldrig testat måste ni!
 
Receptet kommer från bloggen Matplatsen.
 
Gudomlig...
 
Nutella Semifreddo
 
ca 8-10 port
 
2 marängbottnar
4 ägg
2 msk strösocker
5 dl vispgrädde
1 burk nutella (ca 400 g)
 
Separera gulor från vitor, det är viktigt att skål och visp till vitorna är rena. Vispa vitorna till ett fast skum med 1 msk socker. Vispa gulorna luftiga med 1 msk socker och vispa grädden för sig.
 
Lägg en marängbotten i formen (med löstagbara kanter) och krossa den andra bottnen.
Vänd varsamt ihop äggvisp, grädde, vitorna, den krossade marängen. Ringla ner nutellan (värm den lite i micron så den blir lite rinnig), så att det blir ränder i smeten. (Här hade hon sparat lite och ringlat ovanpå också).
Fyll upp smeten i formen över den hela marängbotten.
 
Frys tårtan i minst fyra timmar eller gärna över natten.
Servera med jordgubbar till.
 
 
Pretty in pink!
 
Kannor Mateus och Bruka.
 
 
Kram från mig!

4 kommentarer:

Anonym sa...

hej! kan du säga vilken slags nyans trappan har? h. hanna, finland

Tulipa sa...

Hej Hanna!

Jag har frågat dem.
Skriver här igen när jag fått svar!

Med vänlig hälsning Mariette

Tulipa sa...

Svaret är;
Lady Supreme Finish 40
Vit-base
receptnamn; OK003 RE003 SV040

Med vänlig hälsning Mariette

Isabell sa...

Hej! Vart kan man köpa den blommiga tapeten som du har tillsammans med brickbordet? Den är jättefin!