söndag 18 september 2016

En liten enkel kalaskväll i september.


Godkväll.

Här kommer nu lite bilder från igår.

Jag hade bakat en chokladig kaka med After Eight och den var krämig och god med mycket chokladsmak så är det något man gillar kan jag rekommendera den.
Man äter inte så mycket eftersom den är lite tyngre med all choklad så den räcker ju till många...




Mintchokladtårta

(Recept från ICA)

200 g mörk choklad
200 g smör
3 ägg
2,5 dl strösocker
3 dl vetemjöl

Chokladglasyr
25 g smör eller margarin
1 dl vispgrädde
20 plattor After Eight

Smält matfettet i en kastrull på svag värme, och bryt sedan chokladen i bitar och låt smälta i fettet under omrörning.
Låt svalna.
Vispa ägg och socker poröst. Tillsätt mjöl och smör/chokladblandningen och rör till en jämn smet.
Häll i form med löstagbara kanter med ett smort bakplåtspapper i botten och även lite smörat på kanterna.
Grädda i nedre delen av ugnen i ca 20 min i 175 grader. Den ska inte vara helt genomgräddad utan "dallra" när man tar ut den.
Låt svalna innan du lossnar kanten på formen och låt sedan hela kakan kallna ordentligt så den sätter sig, gärna till dagen efter.
Gör chokladglasyren;
Blanda smör och grädde och after eight i en kastrull.
Smält på svag värme under omrörning och låt kallna. Det ska bli tjockflytande.
(Kaka och glasyr kan du gärna göra dagen innan och samma dag den ska bjudas på lägger du på garneringen.)
Bred alltså krämen över kakan och garnera med After Eight som du delat på diagonalen.
Jag pudrade även över florsocker och lade på färska hallon innan vi serverade kakan och så förstås grädde till!



 Mycket chokladsmak på denna...



På bordet hade jag dukat med dessa nya små ljusboxarna från PB Home.
Lite roligt att man kan fylla dem med vad man känner för.
Påminner ju lite om House Doctors ljusboxar men dessa är som sagt bara till ett ljus.



Som september levererat...med de finaste och varmaste av dagar...
Det var en så vacker dag igår också och mysigt att tända upp med ljus och sitta i uterummet en sådan kväll.
Mina snygga salladsbestick kommer från House Doctor och även de finns i nätbutiken.
Kudde House Doctor, rottingbricka Tine K Home även de från Tulipa.





(Ljusstakarna kommer i nätbutiken under kvällen.)

Ha nu en skön söndagsmys kväll!

Jag har idag bla som vanligt tvättat lakan, som jag oftast gör på söndagarna och det är alltid bästa känslan att krypa ner i det när det är läggdags.
Som en perfekt start på en ny vecka...

Men nu blir det tacokväll med extra många tillbehör.

Kram!

Inga kommentarer: