måndag 26 september 2016

Enkel äppelpaj.


Så där precis innan det börjar skymma...
Och att det blir mörkare tidigare och tidigare är verkligen ingen underdrift.
Det går lite väl snabbt nu om kvällarna...Det kan jag uppleva är lite stressande...

Men i alla fall en äppelpaj blev det så klart igår och denna är en sådan jag gillar.
Snabbfixad och god!

Alla rätt på den alltså!


Receptet har ni här;

Enkel äppelpaj

4-5 äpplen
150 g smör
1,5 dl socker
3 dl vetemjöl
0,5 tsk bakpulver
kanel efter smak

Ugn 175 grader

Skala och skiva äpplena.
Lägg i smord pajform.
Pudra över rikligt med kanel (tycker jag!), och även lite av sockermängden strös över äpplena.
Smält smöret och blanda sedan ihop det med vetemjöl, bakpulver och socker.
Strö degen över äpplena och grädda i ca 35-45 min eller tills pajen är gyllene.
Servera med vaniljsås.


Den var rykande varm när jag tog ut för att ta kort på den så grytlapparna behövdes...



I min stora Tine K kruka vid järnsoffan vid dörren har jag planterat calluna, hebe och prydnadsgräs.
Alltid lite extra välkomnande med höstblommor när man kommer hem.

Hoppas ni fått en bra start på veckan!

Inga kommentarer: