söndag 2 april 2017

Första helgen i april, och en tigerkladdkaka.


Alltså vilken härlig helg!
Jag känner hur all den där vintern rinner av mig nu 
och jag fylls av nytt hopp
 och energin som funnits där men inte varit på topp den bara återvänder med ny styrka.

Helt magiskt,
Inte lätt alltid att vara känslomänniska men kanske har det något positivt också...
Jag tror att det jag är bra på är jag delvis för att jag har så mycket känslor och är så mottaglig för alla intryck och stämningar...
Det måste finnas en känsla för att arrangera vackra blommor, en känsla för hur något ska sättas ihop, inredas, möbleras...
Jag är ingen teoretiker och har aldrig varit utan det är det som syns och känns som är det jag andas.

Tur att vi alla är olika eller hur...

Hur som helst.
Nu har vi premiärgrillat hemma.
Och vilken kväll. 
Solen kom ju fram till slut igår och vi hade eldat i uterummet i några timmar innan för att kunna sitta där och äta kvällsmaten och se solen gå ner.
Och det var så skönt där inne att det blev långt efter att mörkret lagt sig innan vi kände att det var dags att gå in.



Cloudy är vas nu i helgen till ett fång vide jag cyklade iväg och plockade igår, tulpaner och lite poppel och blåbärsris.
Jag rekommenderar dessa verkligen som vas också, förutom kruka.😊


Idag har vi hunnit massvis i trädgården.
Jag har räffsat tusentals med löv och kört skottkärra tills jag var helt slut (så jobbigt att köra upp och ner för en backe...haha..)
Hela betongplattan runt uterummet liksom väggarna har högtryckstvättats och det blev som nytt (och detta har då inte jag gjort utan mannen i huset). Och han har även skrubbat taket till uterummet med alg rengöring och nu ligger det där uterummet och glänser nytvättat och fräscht i kvällssolen.
Känns så skönt att få en massa gjort så här på helgen.
Och härligt att vara ute och jobba tillsammans.
💝


Förutom detta har jag även idag köpt vårskor, det blev tre stycken när jag ändå var igång.😉
Jag behövde ett par bruna och ett par svarta och låga gummistövlar för de regniga vårpromenaderna genom skogen nu när vi har sommartid och man hinner ut på ett annat sätt efter jobb och kvällsmatlagningen...
Jag gick en runda en regnig kväll nu i veckan och det var såååå tungt i de höga gummistövlarna, inte alls promenadvänligt när man ska gå fort och långt.


Bakat har jag också gjort.
En kladdis från Hela Sveriges Mästerkock Catarinas recept

Tigerkladdkaka

Vit kladdkaka;
50 g smält smör
50 g vit choklad hackad
1 ägg
1 dl socker
1 tsk vaniljsocker
1 dl vetemjöl

Mörka kakan;
50 g smör
1,25 dl socker
1 tsk vaniljsocker
0,75 dl vetemjöl
0,5 dl kakao
1 ägg
1 krm salt

Smöra och bröa en form med löstagbara kanter och lägg bakplåtspapper i botten.
Ugn 165 grader varmluft.

Smält smöret i två separata kastruller. Blanda samman de torra ingredienserna i separata bunkar till respektive deg.

Vit kladdkaka;
när smöret smält rör ner chokladen och smält samman utan att grytan står på plattan!
Vispa ägg och socker poröst. 
Rör i chokladsmöret.
Till sist rör du i mjöl och vaniljsocker.

Mörka kakan,
när smöret smält, rör i alla torra ingredienser rätt ner i grytan och tillsätt ägget.
Rör ihop.
Varva smeterna så du får ett fint mönster.
Grädda i ugnen ca 17 min.
ta ut och låt svalna.

Servera med glass eller grädde.

Gott!

(jag gjorde faktiskt fel och vispade äggen i bägge de olika smeterna men det funkade ju ändå! Ägget ska inte vispas i den mörka smeten utan bara röras ner, notera gärna det)



Hoppas din helg varit fin.

Kram!

1 kommentar:

Malin`s Diner sa...

Älskar våren! Under mina promenader längs med havet brukar jag stanna upp och njuta. Har blivit lite av en ritual att stanna upp, andas in och verkligen insupa alla dessa ljuvliga dofter som sprids nu. Detta innefattar även rutten tång och gödsel. ;-) Älskar även fåglarna som kvittrar och välkomnar våren, framför allt staren och koltrastens sång. Måsarnas skrik får vi på köpet här vid havet, men det går bra det också.

Ha en strålande dag!

Kram kram