söndag 4 juni 2017

Sommarsallad à la Lantliv,- och tända ljus för tankar.



Jag känner mig sorgsen idag.

Ledsen för London och hela denna hemska värld...

Rensar ogräs i singeln på våra gångar runt huset och rensar tankarna också...

Det småregnar och fåglarna kvittrar och det är ganska varmt och skönt. Tycker det är ljuvligt när det är vindstilla som det är idag.
Så himla skönt att bara vara ute och jobba och släppa tankarna lite på det hemska, onda som inte verkar ta slut...
Tankarna på vilken värld våra barn ska växa upp i...

Att man ska behöva vara rädd att resa, att göra saker bland mycket folk...
Att vara rädd för terror.


Det är mycket nu av det som är fel..
Även med presidenter som är självgoda och egoistiska med näsan i vädret och som inte verkar tänka längre än näsan räcker...
(tror ni förstår att jag tänker på han vars förnamn börjar på D och efternamn börjar på T)
Som lämnar klimatavtalet...han delar väl vår jord också?!!!

Nej, nu ska jag inte skriva mer om detta...


Så fin denna nya staty från PB Home...
Känns vilsamt vacker.


Igår sprang jag och ramlade och sträckte mig så idag blir det "bara" trädgårdsarbete, någon annan håller på med fönster (surprise!)


Lerkruka och bambupall Tine K Home.
Staty figur från PB Home.


I den vita Tine K krukan har jag planterat vit gaura.
Det blir skira blommor på smala fina stänglar när de börjar slå ut.


Igår hade vi en mysig middag.
Testade en marinad som blev så himla god till flsäkfilen så den ska jag tipsa om en annan gång för den kommer vi att göra om och lägga till favoriterna här hemma och så hade jag bla också gjort denna salladen...


En somrig sallad jag hittade i nya Lantliv.
Jag följde receptet förutom att jag gjorde mindre mängd och valde bort myntan, persiljan och vitlöken.
Väldigt god var den och här har ni receptet om ni blir sugna.


Tomatsallad med jordgubbar
-recept Lantliv-

6 port

sallad
500 g tomater i blandade färger och storlekar
1/2 liter jordgubbar
3 nektariner
3 skivor surdegsbröd
3 msk oliv eller rapsolja
1/2 gurka
1 rödlök
1 vitlöksklyfta
1 huvud av romansallad

Dressing;
2 tsk rosèpepparkorn
2 msk olivolja
1 1/2 msk pressad citronsaft
2 tsk flytande honung
3 msk hackad mynta
3 msk finhackad persilja
flingsalt

Garnering
1 dl gröna oliver
1 dl cocktailkapris
Mynta


Dela tomaterna i skivor eller klyftor, ansa och dela jordgubbarna. Kärna ur och klyfta nektarinerna.
Skär brödet i tärningar och hetta upp oljan i en stekpanna. Rosta brödet tills gyllene.
Skala, kärna ur och dela gurkan i halvmånar. Skala och skiva rödlöken fint. Ska och finhacka vitlöksklyftan.
Fördela tomaterna i en rymlig skål och tillsätt jordgubbar, nektariner, gurka, rödlök och vitlök. Spara brödbitarna till senare. Vänd om försiktigt,
Stöt rosèpepparn i mortel och blanda samtliga ingredienser till dressingen. Häll den över tomatsalladen och vänd om försiktigt.
Riv sallatsbladen i grova bitar. Fördela bladen på ett fat eller generös skål och fördela tomatsalladen över bladen.

Toppa med kapris, samt brödkrutongerna. Strö över mynta och servera.


Sommarsallad, tummen upp!
Den ljuvliga italiensla skålen är förstås från min butik,

Kram

Inga kommentarer: