fredag 13 oktober 2017

Det är viktigt!


Hej på er.

Idag har jag farit omkring en del, men nu är jag tillbaka i butiken och ska jobba på med mera gravsmyckning och buketter.

Har piffat lite på bänken här också inför helgen med favoriter och nytt, som Kate Moss printet från Desenio som kom med posten idag.
Så nöjd med den))

Vas House Doctor, skål Tine K Home och glaskupa med fat allt från min butik.

Igår eftermiddag var jag bjuden på något som kallades dialogmöte och då tanken var att de inbjudna företagarna skulle träffa några utvalda politiker och en tjänsteman för samtal om ens företagande och lite om kommunen.

Jag måste säga att jag tyckte det var jättetrevligt.
Så skulle ni bli kallade på liknande, nappa på det!
Det väckte en del tankar och det var helt klart bra att få föra fram sin åsikt i detta sammanhanget och vad som berör ens egna verksamhet.

Överhuvudtaget är det så viktigt att vi värnar om det vi har i vår lilla by om samhället ska fortsätta vara levande.
Jag har skrivit det förr men jag skriver det igen.
Alla blomsterbutiker på småorterna runt omkring oss har lagt ner.
Jag har överlevt med min för att jag jobbar stenhårt på att sälja så mycket annat.
Men gudarna ska veta att det kräver sin styrka ibland och inte är det lätt när matbutiker väljer att ösa in med blommor.
Det är alltså upp till dig som konsument att göra det viktiga valet!
Tex...
Vill jag behålla min vårdcentral? Lista inte om dig!
Vad händer om den försvinner....jo den tar annat med sig...
Vill jag behålla min blomsterbutik som har öppet sex dagar i veckan, då kan jag inte plocka alla blommor i matbutiken!
Osv!

Det kommer in kunder så ofta med så fint beröm om butiken som värmer hjärtat mitt, och idag har jag fått flera såna fina hälsningar, som tex "Din butik är ju det enda som är värt att köra till Knäred för (och så Kvarnen förstås!)"

Men tack!

Tack tack fina ni.

Det är alla ni som stödjer småföretagare som gör landsbygden levande!

Och det är i mitt fall både i butiken och genom nätbutiken.
Många ben att stå på och sociala medier har varit det som gjort butiken till en överlevare i tjugo år och jag hoppas verkligen att det kan få fortsätta så.

Jag kände att mötet igår belös mycket som var bra och mina tankar snurrar därför extra mycket just nu😊, tom så jag vaknade i ottan och sen låg vaken i timmar innan det var dags att stiga upp...

Mycket värdefullt som sagt och även att veta att de tycker det är viktigt att vi små ute på vischan också fortsätter finnas.



Ja jag skulle kunna skriva en himla massa om just detta ämne men väljer att inte göra det (idag i alla fall..)


Mellan allt annat har jag lagt in lite nytt i nätbutiken idag också, bla detta skira tunna fina löv som är väldigt fint att hänga i tråd i lärkgrenar eller i fönstret...Blir så fint blänk i dem också.



Avslutar detta lite ovanligt djupa men ack så viktiga inlägg med en krans och önskar fin fredag!


Kram Mariette

2 kommentarer:

Gudrun sa...

Mina föräldrar hade affärer på en mindre västkustort,så jag förstår precis vad du menar.Vad gäller blommor i mataffärer tänker jag precis som du.Man måste gynna blomsteraffären,annars har vi kanske ingen om ett tag.Men hur lockande är det när man redan i ingången möts av ett hav av vackra blommor.
Varför denna riklighet??
Önskar dig lycka till framöver och att din fina affär får orten att fortsätta blomma.
Trevlig helg önskas från ett disigt Öland

Tulipa sa...

Tack snälla Gudrun.
Ja ibland funderar man lite extra... Speciellt efter mötet jag var på under torsdagen. Väldigt intressant att mötas och bla diskutera såna här frågor som är väldigt viktiga i små samhällen.

Ha en fortsatt fin helg!

Kram Mariette